چاپ دوم «..وعشق این ماه سرگردان»

مجموعه شعر «…وعشق این ماه سرگردان» به چاپ دوم رسید.

این مجموعه شامل ۴۰ غزل با رویکرد ی تغزلی است.در جلسه ی رونمایی این کتاب، دوست گرانقدرم  آقای جلیل صفر بیگی شاعر  و منتقد توانا بحث مفصلی در خصوص اشعار و دیدگاههای شاعر داشتند که در صورت تبدیل شدن به نوشتار در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.  شاعران  و منقدین ارجمند آقایان سینا علی محمدی و علیرضا نوری نیز مطالبی بر مجموعه ی یاد شده نوشتند که ضمن تشکر  در ادامه ی مطلب تقدیم علاقمندان می گردد.

خالصانه ترین سپاس ها و درودها را نثار لحظه های  طراح و صفحه آرای محترم کتاب، هنرمند ارجمند و گران سنگ آقای روح الله دلخانی می نمایم

 

علیرضا نوری

فراز‌ها و فرود‌های عاشقانه

نگاهی به مجموعه غزل «و عشق این ماه سرگردان» سروده بهروز سپیدنامه

«بهروز سپید نامه»، شخصیتی آشنا برای اهل قلم است، با کارنامه‌ای طولانی از شعر، ترجمه و سال‌ها حضور در مجامع شعری که چندی پیش مجموعه‌ای جدید از غزلهایش ( چهل غزل) با عنوان «و عشق این ماه سرگردان» توسط انتشارات شاملو به اهل قلم ارائه شد. این مجموعه، همان گونه که از عنوانش پیداست، سرگردانی‌های عاشقانه را پی گرفته و در این میان، مخاطب با سطرهایی روبرو می‌شود که بیانگر ارتباط پیچیده/ساده کلمات با یکدیگر است. از جنبه احساسی نیز مخاطب گاه همدرد و همسو با شاعر و گاه تنها شنونده سطرها باقی می‌ماند. ‏

فضایی که شاعر ساخته، محیطی است برای درک اندوه، دلتنگی و تجربه‌های عاشقانه، که در بیشتر سطرها می‌توان ردپای خود شاعر را دید و در این میان به خاطر نزدیکی به تجربه‌های مشترک، مخاطب با شعر و شعر با مخاطب همراه است و احساس به سادگی تمام منتقل می‌شود.‏‏

بانو سلام دختر باران و آب‌ها

ابریشم شکفته به تالار خواب‌ها

دست مرا بگیر که محتاج یاری ام

‌ای زورق امید، از این اضطراب‌ها

در این مجموعه، شاعر توانسته به دور از فضایی تنگ و ملال آور؛ فضایی رضایت بخش را برای مخاطب عام و مخاطب خاص به وجود آورد. شاعر در بیان احساسش گرفتار محدوده نیست؛ هیچ ترسی هم از حضور گاه صریح آن ندارد و با این روش به مخاطب می‌فهماند که با چه مجموعه‌ای روبرو ست و باید چه انتظاری از چینش گاه احساسی کلمات داشته باشد.‏

هرچند در اکثر شعرهای مجموعه، شاعر به معشوقه نگاهی اثیری دارد که گاه به افراط می‌رسد، اما به سرعت می‌گذرد.‏

وقتی که راه می‌روی‌ای ماه در زمین

خم می‌شوند پیش تو عالی جناب‌ها

وقتی که راه می‌روی‌ای محشر بزرگ

قاطی شود تمام حساب و کتاب‌ها‏

چشمان تو دلیل نجات است باز کن

پلکی که وارهانی ام از انتخاب‌ها ‏

محوریت و تمرکز مجموعه، بیشتر به سوی دعوت مخاطب به محیط‌ها و تجربه‌های مشترک است. شاعر بیشتر به دنبال بیان از طریق فضاهای آشناست؛ به همین دلیل مخاطب مدام با ضرب المثل، داستان‌ها، دانستنی‌ها… و در کل با مفاهیم عامیانه روبرو می‌شود. انتقال معنا به راحتی تمام صورت می‌گیرد و بر صداقت مجموعه می‌افزاید.‏‏

مرا ‌ای مردم از افتادن تشتم، نترسانید

دلم در سر هوای نام و ننگ دیگری دارد

هزار و یک شبم را باز پای اشک می‌ریزم

که از تو داستان‌های قشنگ دیگری دارد

*

چرخی بزن بر آبها‌ ای مرغ دریایی مرا

فریاد کن تا نامه‌ها بر آب سرگردان شود

*‏‏

سمرقند نگاهم را بخارای دل زارم

به آتش می‌کشاند خال هندویی که او دارد

*‏‏

تا دیار کودکی‌ها مهرورزی‌های روشن

بادبادک‌های دل را با نخ رؤیا کشیده

زبان اشعار این مجموعه، بازتابی ساده، آرام و به دور از دغدغه دارد. مخاطب هیچگاه با زبانی پیچیده روبرو نمی‌شود. به همین دلیل، مرحله انتقال از زبان به مفهوم، با سرعت بالایی صورت می‌پذیرد و در این میان به خاطر صداقتی که شاعر با شعر دارد، مخاطب با قطع شدگی زبانی روبرو نیست.‏‏

نه دست مهربانی تا به مویم شانه اندازد

و یا آشوب در زنجیر این دیوانه اندازد

*‏‏

و می‌مانم به پیمانی که هنگام سفر بستیم

همان پیمان که زیر نارون با یکدگر بستیم

تصاویر مجموعه «و عشق این ماه سرگردان» در حال حرکتند. حرکتی به عمق، که در هر مرحله و ایستگاه، مخاطب قادر خواهد بود که با کلیت شعر همراه باشد. گاه شعر به سمت شاعر در حرکت است، گاه به سمت مخاطب و در این میان مخاطب از حرکت درون به بیرون – بیرون به درون، با تزلزل سطرها درگیر نمی‌شود. انتقال با آرامش مثال زدنی تصاویر صورت می‌پذیرد. ‏

‏امروز مرغان فضا را با کوچ تقسیم کردند

برخیز پرزن که فردا سهم تو افسوس باشد

رؤیای نخل سعادت در جلگه‌های رهایی

کی یابد آن کس که چشمش پابند کابوس باشد

***‏‏

با آن که در دل دوانده است شور تو شمشیر خود را

باشد شبیخون دیگر از سوی تو آرزویم

….

امید لفظ قشنگی است در دفتر عشق اما

افسوس غم می‌گشاید درهای خود را به رویم ‏

‏در شعر سپیدنامه، کلمات مدام با هم در ارتباط هستند. به شکلی که علت غایی شعر از همین ارتباط به وجود می‌آید. گاهی با پنهان کاری و استفاده از انرژی نهفته، از ذهن مخاطب استفاده می‌کند و ‏انگاره‌های قابل تأویلی را برای ذهن مخاطب می‌سازد؛ اما هیچگاه از محیطی قابل باور دور نمی‌شود. خوانش سطرهای این مجموعه باید با حرکت همراه باشد؛ زیرا شاعر در چینش اولیه، بیشتر قصد بیان جهان ذهنی خود را داشته و در این کنکاش گاه مخاطب با فضاهایی روبرو می‌شود که بارها بی تفاوت از کنار آن گذشته است.

چندی است لرزش پروازی در حوض خانه نمی‌لغزد

‌ای آسمان عقیم آیا دگر پرنده نمی‌زایی؟

*‏‏

دل را به دریایی زدم با موج‌های خونفشان

جایی که کم کم پنجه ام در آب‌ها پنهان شود ‏

اما در کلیت مجموعه، شاعر با وجود زمان گریزی، بیشتر بازخوردی به گذشته دارد؛ حتی درسطرهایی که کلمات چینشی به سمت زمان حال دارند، نوع بیان شاعر آغشته به آگاهی است. در کنار ارتباط بسیار موفق مجموعه با مخاطب، شاعر هم به راحتی توانسته نگفته‌های خویش را در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت، در کلمات شعر جاری کند، بی آن که مخاطب لحظه‌ای احساس کند که سطرها در ارتباط با بیرون هستند. حتی در غزل «بیست» که شاعر در جست وجوی معشوقه در تهران، سراغ محیط‌های خاص را می‌گیرد؛ از همراهی مخاطب دور نمی‌شود و مخاطب به دور از شخصی نگری، به جایگزینی دست می‌زند. ‏

درکتاب، پایبندی خاصی به زبان مشاهده می‌شود. شاعر در یک قرارداد از پیش تعیین شده با مخاطب، زبان را به عنوان ابزار انتقال به کار می‌گیرد و در این مسیر، مخاطب بی هیچ عامل قطع و وصل کننده ذهنی، با احساس شاعر همراه می‌شود. گاه شاعر به مخاطب می‌پیوندد، گاه مخاطب به شاعر.

البته در این کتاب، به طور گسترده از مفاهیم دینی- قرآنی و حتی از مُدل بیانی قرآن استفاده شده که بررسی آن نیاز به خوانش‌های فراوان و متفاوت از این مجموعه دارد که در زمان مناسب به موفقیت‌های این مجموعه در این زمینه پراهمیت خواهیم پرداخت.

لینک مطلب

سینا علی محمدی

…این ماه سرگردان

 استان ایلام و بخصوص شهر ایلام در حوزه ادبیات بویژه در دهه ۷۰ سهمی انکارنشدنی داشته و نویسندگان و شاعران تاثیرگذاری را به جامعه ادبی معرفی کرده است.

دهه ۷۰ را باید دوران اوج شعر و به طور خاص غزل در ایلام دانست. چهره‌هایی همچون عبدالجبار کاکایی، بهروز یاسمی، بهروز سپیدنامه، سیروس اسدی، حبیب‌الله بخشوده و… ازجمله شاعرانی بودند که نامشان در این دهه در سطحی فراگیر و ملی مطرح شد؛ اگرچه برخی از آنها مانند کاکایی و یاسمی با کوچ به پایتخت توانستند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و پرداخت حرفه‌ای به شعر، نامی دُرشت‌تر و پُررنگ‌تر از دیگر همقطاران و همشهریان خود داشته باشند.

در این میان اما شاعرانی هم بودند که در ایلام ماندند و ضمن ادامه شاعری و انتشار کتاب‌های متعدد، به تربیت نسل جوان هم توجه جدی نشان دادند که بهروز سپیدنامه یکی از همین شاعران است.

شاعری که این روزها مجموعه تازه‌ای از شعرهایش با نام «و عشق این ماه سرگردان» را توسط انتشارات شاملو منتشر کرده است.

کتاب تازه سپیدنامه در بر گیرنده ۴۰ غزل است؛ غزل‌هایی که از نظر محتوا، رویکردی تغزلی دارند تا پیش از هر موضوعی بیانگر این باشد که سپیدنامه اعتقاد ویژه‌ای به تفکیک کاربردی یا کارکردی قوالب شعری دارد و بهترین و متناسب‌ترین قالب را برای ارائه محتوای شعرش در نظر گرفته است.

غزل‌های بهروز سپیدنامه را باید ادامه منطقی غزل سنتی فارسی دانست که البته تمام شاخصه‌ها و مولفه‌های غزل امروز را داراست و در عین وفاداری به پیشینه درخشان ادبیات فارسی، مولفه‌های خاص خودش را هم دارد. به نوعی شاید بتوان گفت شاعرانی همچون سپیدنامه و دکتر بهروز یاسمی نمایندگان واقعی جریانی از غزل بودند که در آغاز دهه ۷۰ شکل گرفت و بسیاری از منتقدان از ترکیب غزل نئوکلاسیک برای معرفی آن استفاده کردند.شعرهایی که توجه به محتوای تغزلی، مضمون‌پردازی و توجه به موسیقی از ویژگی‌های اصلی‌اش بود.

در مجموع غزل‌های سپیدنامه را باید شعری معرفی کرد که ضمن احترام به مخاطب و کمی محافظه کاری در ورود به مضامین اجتماعی سعی می‌کند با درگیر کردن عاطفه و ایجاد فضایی غنایی و عاشقانه با مخاطب ارتباط برقرار کند.

با هم یک غزل از کتاب و عشق این ماه سرگردان را می‌خوانیم:

بانو سلام، دختر باران و آب‌ها

ابریشم شکفته به تالار خواب‌ها

دست مرا بگیر که محتاج یاری‌ام

ای زورق امید از این اضطراب‌ها

از شرم روی توست که پنهان خزیده‌اند

در پرده‌های شـرم اگر آفتاب‌ها

وقتی که راه می‌روی، ای ماه در زمین

خم می‌شوند پیش تو عالیجناب‌ها

وقتی که راه می‌روی ای محشر بزرگ

قاطی شود تمام حساب و کتاب‌ها

چشمان تو دلیل نجات است باز کن

پلکی که وارهانی‌ام از انتخاب‌ها

در چشم‌های ناز تو ابهام روشنی است

ای معنی تمام سوال و جواب‌ها

لینک مطلب

۶۴ نظرات لـ “چاپ دوم «..وعشق این ماه سرگردان»”

  1. Lefty می‌گه:

    You got to push it-this essentail info that is!

  2. ربیعه می‌گه:

    بسیار زیبا،

    موفق و پیروز باشید.

نظر خود را ثبت کنيد.


در صورتی که پیام خصوصی است در نظر خود بنویسید


| Copyright 2010 . Design & Developed By chabok . All Right Reserved . Best View 1024*768 pix |