آیا تزریق بوتاکس می تواند تعریق را کاهش دهد؟

تزریق بوتاکس درمانی است که می تواند تعریق را در افرادی که بیش از حد عرق می کنند کاهش دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد تایید کرده است.


همه ما نوعی ماده شیمیایی در بدن خود داریم که غدد عرق را تحریک می کند. بوتاکس با مسدود کردن این ماده شیمیایی از فعال شدن غدد عرق جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش تعریق می شود.


تعریق بیش از حد که از نظر علمی به عنوان تعریق زیاد شناخته می شود، با تزریق بوتاکس تا 80 درصد کاهش می یابد. اثربخشی تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق 4 تا 12 ماه است و باید در طول سال تمدید شود.


 تاثیر تزریق بوتاکس در درمان تعریق در عرض 2 هفته قابل مشاهده خواهد بود.


تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق در نواحی مانند زیر بغل، پیشانی، دست ها و پاها استفاده می شود.این یک جراحی تهاجمی است که نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.


قبل از تزریق، پزشک از بی حس کننده موضعی فقط برای کاهش درد استفاده می کند. کاربرد اصلی تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس است. که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد


هایپرهیدروزیس چیست؟


هیپرهیدروزیس یک اصطلاح پزشکی برای تعریق بیش از حد و غیر طبیعی است. این تعریق به دلیل فعالیت زیاد عرق است که باعث تعریق شدید در برخی از قسمت های بدن می شود.


مناطقی که بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند عبارتند از: بازوها، پاها، باسن، پیشانی و دست ها. این بیماری دو نوع اول و دوم دارد.


هیپرهیدروزیس اولیه معمولاً به دلایل نامعلومی رخ می دهد و در دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود. صرف نظر از علت، اضطراب و استرس می تواند این نوع تعریق را بدتر کند. این تعریق می تواند در نواحی مختلف بدن مانند دست، پا و زیر بغل رخ دهد.


هیپرهیدروزیس ثانویه تعریقی است که در نتیجه یک بیماری یا عارضه جانبی برخی داروها رخ می دهد. از جمله علل این بیماری می توان به استرس عاطفی و بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید اشاره کرد.


 این نوع تعریق به طور متقارن در برخی از نواحی بدن رخ می دهد و می تواند هم در هنگام خواب و هم در بیداری رخ دهد. برای مثال، فرد مبتلا به هیپرهیدروزیس ثانویه ممکن است دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا شود.


افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس ثانویه باید برای کشف علت به پزشک مراجعه کنند. درمان بیماری زمینه ای یکی از راه های کاهش تعریق زیاد است. تزریق بوتاکس یکی از درمان های اصلی برای کنترل تعریق غیر طبیعی بدن است.


هیپرهیدروزیس اولیه و ثانویه را می توان با تزریق سم بوتولینوم کنترل کرد. بنابراین، بیمارانی که تعریق غیرطبیعی را تجربه می کنند، باید برای درمان تعریق بدن، تزریق بوتاکس با تشخیص پزشک را انجام دهند.


ماده اصلی بوتاکس بوتولینوم است، سمی که توسط نوعی باکتری تولید می شود. این سموم بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی تأثیر می گذارند و می توانند باعث تغییر در عملکرد آن شوند.


 بوتاکس فعالیت برخی از انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که دستورات مغز را انجام می دهند و باعث واکنش بدن می شوند. بوتاکس با مسدود کردن این فرستنده‌ها، فعالیت سلول‌های عصبی را مسدود می‌کند.


تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن نیز با مسدود کردن فرستنده ها انجام می شود. بوتاکس با متوقف کردن تولید مواد شیمیایی که غدد عرق را تحریک می کنند از تعریق بیش از حد جلوگیری می کند. بنابراین، تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد استفاده می شود.


هزینه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق چقدر است؟


هزینه درمان بوتاکس برای کنترل تعریق بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان بوتاکس، نوع ماده بوتاکس، ناحیه تحت درمان و دستمزد پزشک از جمله عواملی هستند که در قیمت تزریق بوتاکس تاثیر دارند.


به طور معمول 50 واحد بوتاکس در هر طرف برای عرق کردن زیر بغل تزریق می شود و در مجموع 100 واحد بوتاکس زیر بغل استفاده می شود. تزریق بوتاکس برای تعریق دست ها و پاها و سایر قسمت های بدن بسته به تشخیص پزشک متفاوت است.


بنابراین قیمت هر بیمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. علاوه بر این، تزریق بوتاکس به طور موقت در کاهش تعریق موثر است. تزریق بوتاکس می تواند به طور متوسط ​​بین 4 تا 12 ماه از تعریق جلوگیری کند، اما اثر دائمی نیست. بیمارانی که به شدت عرق می‌کنند ممکن است نیاز به طولانی‌تر کردن تزریق بوتاکس داشته باشند.


در کدام نواحی بدن اعمال می شود؟


تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق در دست و پا تاثیر کمتری دارد و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. همچنین تزریق بوتاکس در این نواحی با درد بیشتری همراه است و پزشکان برای کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده می کنند.


بوتاکس همچنین برای کنترل تعریق در بدن، سینه ها و صورت استفاده می شود. اما تزریق در این نواحی حساس نیاز به تخصص پزشک دارد. افرادی که می خواهند بوتاکس را در نواحی حساس بدن تزریق کنند باید ابتدا توسط پزشک معاینه شوند تا از ایمنی آنها اطمینان حاصل شود. تزریق در نواحی حساس نیاز به درک دقیق عضلات و ساختارهای پیچیده این اندام ها دارد.


جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تزریق بوتاکس کلینیک نوین ایرانا را مطالعه کنید.

منبع خبر :