چه موقع برای ایمپلنت دندان پیوند استخوان نیاز است؟

اگر فک شما به اندازه کافی ضخیم نیست یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از اینکه بتوانید جراحی کاشت دندان انجام دهید، به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. دلیل این کار آن است که عمل جویدن قدرتمند دهان شما فشار زیادی بر استخوان‌هایتان وارد می‌کند، که اگر نتواند از کاشت پشتیبانی کند‌، احتمالاً عمل جراحی بیهوده خواهد بود. پیوند استخوان می‌تواند یک پایه جامد برای کاشت ایجاد کند.


چندین ماده برای پیوند استخوان وجود دارد که می‌تواند برای بازسازی فک استفاده شود. گزینه ها ممکن است شامل پیوند استخوان طبیعی، مانند محلی از بدن شما یا پیوند استخوان مصنوعی مانند مواد جایگزین استخوان باشد که می‌تواند ساختارهای پشتیبانی را برای رشد جدید استخوان فراهم کند. در مورد گزینه‌هایی که برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.


ممکن است استخوان پیوند شده چندین ماه طول بکشد تا به اندازه استخوان جدید برای حمایت از کاشت دندان رشد کند. در بعضی موارد، شما فقط به پیوند استخوان جزئی نیاز دارید، که آن را همزمان با جراحی ایمپلنت می‌توان انجام داد. وضعیت فک شما نحوه عملکرد دندان شما را تعیین می‌کند.


نحوه عملکرد پیوند استخوان دندان


هنگامی‌که پیوند استخوان کار گذاشته شد، فضایی در بدن شما ایجاد می‌شود تا کار ترمیم انجام یابد. به عبارت دیگر، پیوند استخوان دندان مانند داربستی است که بافت استخوانی شما می‌تواند روی آن رشد و ترمیم پیدا کند.


در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندان را با پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP) ترکیب کند. این پلاسما از نمونه خون شما گرفته می‌شود و برای تسریع بهبودی و ترمیم بافت استفاده می‌شود.



چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟


کسانی که دچار از دست دادن استخوان در فک خود شده اند معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. در موارد زیر نیز ممکن است این روش توصیه شود:



  • وقتی دندان‌تان را می‌کشید.


وقتی می‌خواهید دندان از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید.



  • پیش از گرفتن دندان مصنوعی نیاز به بازسازی فک داشته باشید.

  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) مناطق استخوان از دست داده باشد.


 


پیوند استخوان دندان چقدر رایج است؟


پیوند استخوان دندان بسیار رایج است. ممکن است توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام شود.


چه کارهایی قبل از کار گذاشتن پیوند استخوان دندان انجام می‌شود؟


دندانپزشک یک معاینه دهانی برای بررسی سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و فک شما انجام می‌دهد. اشعه ایکس یا اسکن دندان برای تعیین میزان از دست رفتن استخوان دندان انجام می‌شود. در مرحله بعد، دندانپزشک گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد و یک برنامه درمانی شخصی برای رفع نیازهای شما ایجاد می‌کند.


 


در طول جراحی پیوند استخوان چه اتفاقی می‌افتد؟


ابتدا، متخصص دندانپزشکی ناحیه را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. در مرحله بعد، یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌شود. بافت لثه کمی به عقب برده می‌شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. پس از تمیز و ضد عفونی کردن ناحیه، دندانپزشک مواد پیوند استخوان را برای ترمیم مشکل دندان شما اضافه می‌کند. در بسیاری از موارد، پیوند استخوان با یک غشاء به‌منظور محافظت بیشتر از آن پوشانده می‌شود. در نهایت بافت لثه جابجا شده و محل برش با بخیه بسته می‌شود.


 


بعد از پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می‌افتد؟


در طول پیوند استخوان دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. اینها عوارض جانبی طبیعی هستند که در عرض چند روز از بین می‌روند. علائم را می‌توان با مسکن‌ها کنترل کرد. دندانپزشک ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد که باید دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف شود.


ممکن است در چند روز اول متوجه تکه‌های کوچک استخوانی شوید که از محل‌شان خارج می‌شوند. این قطعات معمولا شبیه دانه‌های نمک یا شن هستند. این مورد اصلا جای نگرانی ندارد، اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع خبر :